Bilal

Mutation and Registry of property or Land

 Mutation and Registry of property or Land

Mutation and Registry of property or Land
Mutation and Registry of property or Land

PLD 2019 Sc 297

Mutation and Registry of property or Land

How to register? What's in the registry?

The word registry is derived from the word registered which means to register something. For example, if we take a motorbike or a car, we register the vehicle with the relevant excise department where the vehicle number plate, engine number, color, model, company name, if it is an old vehicle, then the name of the old owner. The car becomes our name after paying the special price of excise. The same is true of land and house registries. Everything related to land or house is also written in the land registry. Section 17 of the Registration Act 1908 requires registration for the transfer of immovable property.

How to register land, house?

In the first step, the person from whom you are buying a house or land will first sell the land because the land must be sold to the land registry. The individual will know from the sale that the person selling the land is the real owner of the land and there is no speculation or lawsuit on the land. Remember that only one person can sell at a time. If the land of the seller is not registered after the sale is made, the sale is canceled after 14 days. Then take out the E stamp paper according to the value of the land. The filer will pay 5% tax on the value of the land and issue an e-stamp paper and the non-filer will pay 6% tax. 4% tax will be paid on agricultural land. The name of the seller and the buyer will be written on the e-stamp paper. The DC rate of the land will be written on this stamp paper and the price for which the land is being sold will be written. In addition, there will be complete writing on the same E-stamp paper as to who is selling the land to whom and for how many rupees, and in the same way, the names of the witnesses will be known. The most important thing is to make a map on this E-stamp paper or stamp paper of the plot or house to be sold around which it is indicated what is meant by who owns the house or land nearby. The purpose of all this is to make the land safe so that no one else will occupy it tomorrow and the registry will know who owns which land. In the second stage, after extracting and writing the stamp paper according to the value of the land, attach the following documents and go to the Registrar of the concerned district. Receipt of payment of individual sales, seller's identity card, FBR, TMA tax, and other tax payments. After preparing this file, go to the Registrar of the concerned district

There the seller will make a statement in your favor in front of the registrar and after the photos of the witnesses are made and signed, your registry will be done and then the registry will be sent to your address within a few days.

What is the difference between death and registry?

No difference between registry and land transfer. The registry is also proof of ownership while the transfer of land is also proof of ownership. The next step after the registry is death. After receiving the registry, the landowner will go to the concerned Patwari who will transfer the land in your name after seeing the certified copy of the registry. The fee for this transfer is Rs. 300. Do not give more money to Patwari. The Supreme Court in a decision has made it a law that the transfer of land in urban areas will be through the registry and not through transfer.

PLD 2019 Sc 297

Mutation and Registry of property or Land


جائیداد یا زمین کی رجسٹری۔

Mutation and Registry of property or Land
Mutation and Registry of property or Land

پی ایل ڈی 2019 ایس سی 297۔

جائیداد یا زمین کی تغیر اور رجسٹری۔

رجسٹر کیسے کریں؟ رجسٹری میں کیا ہے؟

رجسٹری لفظ رجسٹرڈ لفظ سے ماخوذ ہے جس کا مطلب ہے کچھ رجسٹر کرنا۔ مثال کے طور پر اگر ہم موٹر بائیک یا گاڑی لیتے ہیں تو ہم گاڑی کو متعلقہ ایکسائز ڈیپارٹمنٹ میں رجسٹر کرتے ہیں  زمین اور گھر کی رجسٹریوں کا بھی یہی حال ہے۔ زمین یا مکان سے متعلق ہر چیز زمین کی رجسٹری میں بھی لکھی ہوتی ہے۔ رجسٹریشن ایکٹ 1908 کے سیکشن 17 میں غیر منقولہ جائیداد کی منتقلی کے لیے رجسٹریشن کی ضرورت ہے۔

زمین ، مکان کا اندراج کیسے کریں؟

پہلے مرحلے میں ، جس شخص سے آپ مکان یا زمین خرید رہے ہیں وہ پہلے زمین فروخت کرے گا کیونکہ زمین کو زمین کی رجسٹری کو فروخت کرنا ضروری ہے۔ فرد کو فروخت سے معلوم ہوگا کہ زمین بیچنے والا شخص زمین کا اصل مالک ہے اور زمین پر کوئی قیاس آرائی یا مقدمہ نہیں ہے۔ یاد رکھیں کہ ایک وقت میں صرف ایک شخص فروخت کر سکتا ہے۔ اگر بیچنے والے کی زمین فروخت ہونے کے بعد رجسٹرڈ نہیں ہے تو ، فروخت 14 دن کے بعد منسوخ کردی جاتی ہے۔ پھر زمین کی قیمت کے مطابق ای سٹیمپ پیپر نکالیں۔ فائلر زمین کی قیمت پر 5 فیصد ٹیکس ادا کرے گا اور ای سٹیمپ پیپر جاری کرے گا اور نان فائلر 6 فیصد ٹیکس ادا کرے گا۔ زرعی زمین پر 4 فیصد ٹیکس ادا کیا جائے گا۔ بیچنے والے اور خریدار کا نام ای سٹیمپ پیپر پر لکھا جائے گا۔ اس سٹیمپ پیپر پر زمین کا ڈی سی ریٹ لکھا جائے گا اور جس قیمت کے لیے زمین بیچی جا رہی ہے وہ لکھی جائے گی۔ اس کے علاوہ ، اسی ای سٹیمپ پیپر پر مکمل تحریر ہو گی کہ زمین کس کو بیچ رہی ہے اور کتنے روپے میں اور اسی طرح گواہوں کے نام معلوم ہوں گے۔ سب سے اہم بات یہ ہے کہ اس ای سٹیمپ پیپر یا اس پلاٹ یا گھر کے سٹیمپ پیپر پر ایک نقشہ بنانا ہے جس کے ارد گرد اس بات کی نشاندہی کی گئی ہے کہ اس سے کیا مراد ہے کہ گھر یا زمین کا مالک کون ہے۔ اس سب کا مقصد زمین کو محفوظ بنانا ہے تاکہ کل کوئی اور اس پر قبضہ نہ کرے اور رجسٹری کو معلوم ہو جائے کہ کون کس زمین کا مالک ہے۔ دوسرے مرحلے میں زمین کی قیمت کے مطابق سٹیمپ پیپر نکالنے اور لکھنے کے بعد درج ذیل دستاویزات منسلک کریں اور متعلقہ ضلع کے رجسٹرار کے پاس جائیں۔ انفرادی فروخت ، بیچنے والے کا شناختی کارڈ ، ایف بی آر ، ٹی ایم اے ٹیکس اور دیگر ٹیکس ادائیگیوں کی رسید۔ اس فائل کو تیار کرنے کے بعد متعلقہ ضلع کے رجسٹرار کے پاس جائیں۔

وہاں بیچنے والا رجسٹرار کے سامنے آپ کے حق میں بیان دے گا اور گواہوں کی تصاویر بنانے اور دستخط کرنے کے بعد آپ کی رجسٹری کی جائے گی اور پھر کچھ دنوں میں رجسٹری آپ کے پتے پر بھیج دی جائے گی۔

جائیداد کی منتقلی اور رجسٹری میں کیا فرق ہے؟

رجسٹری اور زمین کی منتقلی میں کوئی فرق نہیں۔ رجسٹری بھی ملکیت کا ثبوت ہے جبکہ زمین کی منتقلی بھی ملکیت کا ثبوت ہے۔ رجسٹری کے بعد اگلا مرحلہ موت ہے۔ رجسٹری ملنے کے بعد زمین کا مالک متعلقہ پٹواری کے پاس جائے گا جو رجسٹری کی مصدقہ کاپی دیکھ کر زمین آپ کے نام پر منتقل کر دے گا۔ اس ٹرانسفر کی فیس 300 روپے ہے۔

پی ایل ڈی 2019 ایس سی 297۔

جائیداد یا زمین کی تغیر اور رجسٹری۔

Post a Comment

0 Comments